علت لکه های سفید روی دندان + 11 راه درمان | درمان خانگی لکه های دندان | مجله هفتگی

ناشر : دانلود موزیک ویدیو

علت لکه های سفید روی دندان + 11 راه درمان | درمان خانگی لکه های دندان | مجله هفتگی


لکه های سفید موجود بر روی دندان ها امکان پذیر است به علت ها متفاوتی پدید آیند که از جمله ی آن ها می توان به فلورسیس دندان، هیپوپلازی مینای دندان، بهداشت دهان و دندان، و میل کردن بیش از اندازه خیلیی از مواد خوراکی اسیدی و شیرین ذکر نمود.

اگر چه امکان پذیر است وجود این لکه های سفید بر روی دندان ناشایست به دید آید، اما این امر به ندرت نشان دهنده ی یک مسئله جدی است و یا به مراجعات دکتری احتیاج خواهد داشت.

در این مقاله، ما به تحقیق این موضوع خواهیم پرداخت که چرا این لکه های سفید بر روی دندان پدیدار می شوند و افزون بر این، ۱۱ پیشنهاد باارزش را برای معالجه و پیشگیری از آن ها ارائه خواهیم نمود.


دلیل لکه سفید روی دندان چیست؟

فلورسیس دندانی

لکه های سفید موجود بر روی دندان ها امکان پذیر است به علت ها متفاوتی پدید آیند. یکی از دلایل شایع این امر، فلورسیس دندانی است. همواره اگر مردم در کودکی فلوراید بیشتری را استفاده کرده باشند، در بازه‌ی سنی جوانی به این لکه های دندانی مبتلا خواهند شد. چنین وضعیتی همواره تقویت بی آسیبی را برای شخص به وجود می آورد البته با گسترش این لکه‌ها احتمال عدم موفقیته شدن دندان ها وجود خواهد داشت.


هیپوپلازی مینای دندان

این وضعیت وقتی رخ می دهد که مینای دندان شخص به درستی شکل نمی گیرد. با این که این آشفتگی نیز چندان پرمخاطره نیست، لکن تنها در دوران کودکی و در زمانی که دندان شخص هنوز در حالپرورش و شکل گرفتن است، رخ می دهد. چنین مسئلهی، قادراست در موارد پیشرفته ریسک پوسیدگی دندان را به همراه داشته باشد.

دلایل دیگر بروز لکه های سفید بر روی دندان ها جملهند از ضعف بهداشت دهان و دندان، به ویژه زمانی که کسی خوراکی های اسیدی یا بیش از اندازه شیرین و یا برانگیختن کننده را استفاده می کند.


راه های معالجه لکه های سفید دندان

معالجه های متفاوتی برای لکه های سفید موجود بر روی دندان وجود دارد. اما کشف این موضوع که کدام یک از این معالجه ها برای بر طرف نمودن لکه های سفید دندان خوب است امکان پذیر است به دلیل اساسی بروز لکه های سفید و وضعیت دندان های شخص ارتباط داشته باشد.

  1. میکرو ابریژن مینای دندان

میکرو ابریژن امکان پذیر است برای معالجه لکه های سفید دندان های بعضی مردم شیوه خوبی باشد. در طی این شیوه دنداندکتر یک میزان کوچک از میزان مینای دندان ها را بر می دارد تا ظاهر لکه های سفید را کم شدن دهد. این معالجه حرفه ای همواره به وسیله سفید کردن دندان ها انجام می شود، که قادراست سبب شود که دندان ها رنگ یکنواخت تری داشته باشند.


  • بلیچینگ دندان

  • سفید کردن یا بلیچ کردن دندان ها قادراست به کم شدن لکه های سفید و دیگر لکه های دیگر موجود بر روی دندان ها یاری کند. گونه های محصولات سفید کننده دندان، نظیر نوارها و چسب ها(OTC)، بدون نسخه در دسترس هستند. افزون بر این، مردم می توانند این محصولات را به صورت آنلاین و از سایت های اینترنتی خریداری کنند.

    همینطور مردمی با لکه های سفید دندانی بیش از اندازه نیز می توانند به یک دندان دکتر برای گرفتن معالجه های سفید کننده ی حرفه ای رجوع کنند. در این معالجه ها برای سفید کردن دندان همواره از محلول های دارویی و مواد موجود در داروخانه ها که قوی تر و کارامدتر هستند مصرف می شود.


  • روکش دندان

  • روکش های دندانی پوشش های نازک ومراقبت کننده ای هستند که به میزان جلویی دندان های شخص متصل می شوند. آن ها می توانند نقاط سفید و دیگر لکه های موجود بر روی دندان شخص را به طور اثربخشی مخفی کنند. برای روکش گذاری دندان تنها بایست به یک دندان دکتر کارشناس رجوع نمایید تا روکش را به صورت تخصصی برایتان نصب کند درنتیجه این شیوه قادراست خیلی پر هزینه باشد.


  • فلورایدمحلی

  • دندان دکتر امکان پذیر است از فلوئوریدمحلی برای دندان های مردم مبتلا به هیپوپلازی مینای دندان مصرف کند. این کار امکان پذیر است سببپرورش مینای دندان ها شود و به پیشگیری از پوسیدگی دندان یاری نماید.


  • رزین کامپوزیت

  • برای مردم مبتلا به هیپوپلازی مینای دندان، دندان دکتر امکان پذیر است رزین کامپوزیتی را برای پر کردن حفره ها و مینای خارجی دندان های شخص مصرف نماید. این کار امکان پذیر است برای مردمی که دارای لکه های سفید دندانی بیشتری هستند خوب نباشد.

    لکه های سفید دندان


    نکاتی برای جلوگیری از دچار به لکه های سفید دندانی

    رعایت بهداشت دهان و دندان در میزان عالی قادراست به پیشگیری از بروز لکه های سفید در دندان ها و همینطور دیگر لکه های دندان، پوسیدگی دندان، مریضی لثه یا دیگر مسائل دهان و دندانی یاری کند.

    انجمن دنداندکتران آمریکایی (ADA) پیشنهاد می کند که مردم دو بار در روز با یک خمیر دندان شامل فلوراید دندان های خود را مسواک بزنند و یک بار در روز هم از نخ دندان برای تمیز کردن فضای مابین دندان هایشان مصرف نمایند.

    برای بیشتر مردم، لکه های سفید روی دندان قبل از رسیدن به سن ۱۰ سالگی ایجاد می شوند. البته این امر امکان پذیر است برای مردم متفاوت مختلف باشد. درنتیجه، پدران و مادران بایست بچه ها خود را تشویق کنند تا بهداشت دندان ها و دیگر عادت های پیشگیرانه را هر چه زیادتر، رعایت نمایند. چرا که رعایت موارد بهداشتی قادراست به آن ها یاری کند تا دندان هایی سالم و قوی داشته باشند. در این راستا مطالعه‌ی نکات زیر که امکان پذیر است به پیشگیری از ایجاد لکه های سفید در دندان های بچه ها یاری نماید خالی از لطف نخواهد بود:

    1. مصرف آب بدون فلوراید

    برای نوزادانی که عمدتا از شیر خشک مصرف می کنند، فرمول شیر را با آب بدون فلوراید آماده نمایید چرا که این امر از انباشته شدن فلوراید در دندان هایشان پیشگیری می کند.


  • مصرف میزان خوبی از خمیر دندان

  • پدرومادر بایست اعتماد حاصل کنند که بچه ها زیر ۳ سالشان، از میزان بیشتری خمیر دندان برای مسواک زدن مصرف نمی کنند و بایست مطمئن شوند که مقدار خمیر دندان مورد مصرف بچه هاشان بیش از یک دانه ی برنج نباشد. برای بچه ها بالای ۳ سال، هم بایست اعتماد حاصل شود که آن ها از میزان خمیر دندانی زیادتر از یک دانه ی نخود مصرف نکنند.

    اغلب بچه ها خردسال موفق نمی شوند خمیر دندان را به همراه بزاق خود بیرون بریزند، درنتیجه مصرف میزان اندکی از خمیر دندان قادراست به کم شدن کل فلوراید جذب شده توسط آن ها یاری کند. درنتیجه پدرومادر بایست بر مسواک زدن بچه خود نظارت داشته باشند تا بتوانند اعتماد حاصل کنند که بچه هاشان میزان خوبی خمیر دندان مصرف می کنند و این خمیر دندان را نمی بلعند.


  • آزمایش خوب بودن آب

  • اگر خانه های خود را به چاه های خصوصی متصل کرده اید، بایست این چاه ها را به صورت سالانه از لحاظ مقدار فلوراید آزمایش نمایید. انجام این کار برای هر کسی که بچه خردسال دارد، حیاتی است زیرا میزان فلوراید طبیعی قادراست در محل های متفاوت مختلف باشد.


  • پیشنهاد های مکمل فلوراید

  • انجمن دنداندکتران آمریکایی پیشنهاد می کند که برای بچه ها بین ۶ ماه تا ۱۶ سال در مناطق فاقد آب دارای فلوراید که ریسک دچار به پوسیدگی دندان را زیاد شدن می دهد از مکمل های فلوراید خوراکی مصرف شود. این مکمل ها تنها در صورتی بایست مورد مصرف قرار گیرند که یک دکتر یا دندان دکتر آن ها را برای کسی تجویز کرده باشند.

    جلوگیری از بروز لکه های سفید دندان


  • کم شدن خوراکی ها و آشامیدنی های شیرین و اسیدی

  • با استفاده برخی از خوراکی ها و آشامیدنی ها، به ویژه آن هایی که قند یا اسید بیشتری دارند، مینای دندان ضرر خواهد نظر و ریسک پوسیدگی دندان زیاد شدن خواهد یافت. خوراکی ها و آشامیدنی هایی که دارای قند و اسید بی‌شماری هستند جملهند از

    • مرکبات و میوه ها، نظیر گریپ فروت، لیمو و پرتقال
    • آب نبات های سفت و شیرینی های خیلی شیرین
    • نوشابه ها و دیگر آشامیدنی های دارای قند بیشتر، از جمله آشامیدنی های ورزشی

    در حالی که گاهی اوقات میل کردن این خوراکی ها و آشامیدنی ها امکان پذیر است بی آسیب باشد، میل کردن بیش از اندازه آن ها و یا استفاده خیلیی از این آیتم ها با یکدیگر قادراست منجر به آشفتگیات بیشتری، از جمله لکه های سفید دندانی شود. استفاده آب نوشیدنی پس از میل کردن این خوراکی ها قادراست به شست و شوی دندان ها و کم شدن اقبال ایجاد ضرر به آنان یاری کند. حتی نوشین یک میزان ناچیز هم قادراست اثربخش باشد.


  • رجوع به یک دندان دکتر

  • هر کسی که در مورد بهداشت دهان و دندان خود بی قرار است، بایست به یک دندان دکتر رجوع نماید. اگر چه لکه های سفید روی دندان ها امکان پذیر است چندان مطلوب به دید نرسند، اما همواره چندان بی قراری ویژهی را به وجود نخواهند آورد. با این حال، مردم مبتلا به هیپوپلازی مینای دندان امکان پذیر است دربرابر ریسک ضرر دندانی و فروپاشی و یا عدم موفقیتگی دندان از لثه قرار داشته باشند.

    اگر شخص متوجه شود که اندازه یا تعداد لکه های سفید روی دندان هایش در حال تغییر هستند یا احساس دندان درد کند، بایست به دندان دکتر خود رجوع نماید.

    دندان دکتر قادراست نشانه ها و وضعیت دندان ها را ارزیابی کند و در صورت لزوم یک طرح معالجه ای خوب را پیشنهاد نماید. همواره احتیاجی نیست که مردم در مورد لکه های سفید موجود بر روی دندان هایشان بی قرار باشند و تنها اگر از ظاهر خود خشنود نیستند می توانند آن ها را معالجه نمایند.